OSK Lewar
PRZEJDŹ DOPRZEJDŹ DO
  • Strona głównaCzyli startowa…
  • AktualnościCzyli newsy…
  • SzkoleniaCzyli czego uczymy…
    • Prawo jazdy
      • Kategorie
        • AM, A1, A2, A
        • B, B+E
        • C, C+E, C1
        • D, D+E, D1, D1+E
        • T
    • Oferta specjalna
      • Kurs VIP
      • Kursowczasy
    • Pojazdy
      • Autobus
      • Ciągnik rolniczy
      • Laweta
      • Motocykl
      • Motorower
      • Samochód ciężarowy
      • Samochód osobowy
    • Przewóz drogowy
      • Kwalifikacje wstępne C i D
      • Szkolenia ADR (przewóz drogowy towarów niebezpiecznych)
      • Szkolenia okresowe C i D
  • WiedzaPomoce dydaktyczne…
    • Częste pytania
    • Video szkoleniowe
    • Wybór szkoły jazdy
    • Prawo jazdy krok po kroku
    • Egzamin na prawo jazdy
      • Przebieg egzaminu
      • Najczęstsze błędy na egzaminie na prawo jazdy
  • InformacjeWarto wiedzieć…
    • O firmie
      • Instruktorzy
      • Flota
      • Galeria
    • Nauczanie
      • Metodyka
      • e-Learning
      • Zaplecze dydaktyczne
    • Niepełnosprawni
      • Serwisy adaptacyjne
    • Finanse
      • Raty
      • Dofinansowanie kursu
    • Zasady
      • Rezygnacja z kursu
      • Warunki egzaminowania
      • Regulamin
  • Terminy kursówCzyli co i kiedy…
Do góry

Mar 262022

Jeździsz bez prawka na motocykl? Możesz stracić także inne kategorie!

Do końca ubiegłego roku jazda motocyklem bez prawa jazdy kategorii A kosztowało zaledwie 300 z.ł Jeśli miałeś inne kategorie i 500 zł, jeśli nie miałeś żadnej. Od nowego roku kara ta wynosi 1500 zł i to dopiero początek kłopotów.

  • Nowy taryfikator drastycznie podwyższył karę za brak prawa jazdy.
  • W  nowych przepisach brak prawka odpowiedniej kategorii może zakończyć się zakazem jazdy także dla innych kategorii.
  • Każdorazowo sprawa jazdy bez uprawnień trafić musi do sądu, a ten ma obowiązek orzec zakaz jazdy.

W nowym taryfikatorze nie pojawił się pewien zapis dotyczący kary za jazdę bez uprawnień. Chodzi o przepis określający karę za jazdę pojazdem bez prawa jazdy kategorii, która uprawnia do poruszania się nim. Problem może wydawać się błahy, ale niestety tak nie jest, sporej grupie motocyklowych zapaleńców może bardzo mocno zrobić pod górę.

Chodzi konkretnie o sytuację opisaną w art. 94. Kodeksu wykroczeń – Prowadzenie pojazdu bez uprawnienia:

§ 1. 11
Kto na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu prowadzi pojazd mechaniczny, nie mając do tego uprawnienia, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny nie niższej niż 1500 złotych.

Wykroczenie to zostało uwzględnione podczas prac nad nowym taryfikatorem.  Każda taka sytuacja będzie musiała być przez funkcjonariusza obligatoryjnie kierowana do postępowania sądowego. I to właśnie sąd orzekał będzie tę karę.

Tu jednak jest się kolejny problem. Ten sam art. 94. KW, w punkcie nr 3 stanowi:

Chodzi konkretnie o sytuację opisaną w art. 94. Kodeksu wykroczeń – Prowadzenie pojazdu bez uprawnienia:

W razie popełnienia wykroczenia, o którym mowa w § 1, orzeka się zakaz prowadzenia pojazdów.

Cóż to oznacza? Ni mniej ni więcej to, że jeśli policjant przyłapie cię na jeździe motocyklem bez prawa jazdy kategorii A odpowiedniej dla typu jednośladu, skieruje sprawę do sądu, a ten zasądzi ci karę 1500 zł i obligatoryjnie orzeknie zakaz prowadzenia pojazdów. Dodajmy – wszelkich pojazdów, a zatem jeśli masz w prawku kategorie samochodowe, to z nich także nie będziesz mógł korzystać w czasie orzeczonego zakazu.

Wbrew pozorom problem jest bardzo poważny, ponieważ z policyjnych statystyk wynika, że w sezonie każdego dnia zatrzymywanych jest ponad 400 kierowców jednośladów bez uprawnień kategorii A. Trzeba założyć że co najmniej takiej samej liczbie udaje się uniknąć kontroli. Teraz taka lekkomyślność będzie zagrożona bardzo dotkliwą karą.

Mar 192022

Pierwszeństwo pieszych.

Pierwszeństwo pieszych.
Czym tak naprawdę jest pierwszeństwo?
Czy mając pierwszeństwo możemy wyłączyć ostrożność?
Oczywiście jasne jest, że skoro mamy pierwszeństwo przed kimś, to możemy pierwsi z czegoś skorzystać, jest to nasz przywilej.
Czasami aby uzyskać pierwszeństwo potrzeba jest aby spełniać określone warunki, kryteria np. w kolejkach sklepowych, w ośrodkach zdrowia itp.
Innym razem pierwszeństwo może zostać nadane z góry przez ustawodawcę na określoną grupę społeczną, tak jak w przypadku pieszych na przejściach dla pieszych.
Ale za każdym razem korzystając z udzielonego nam pierwszeństwa, powinniśmy wejść w relację z pozostałymi osobami, które korzystają z tej samej rzeczy, usługi czy miejsca, powinniśmy się z nimi komunikować. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że to pierwszeństwo zostanie nam udzielone.
Przecież nikt na siłę nie wpycha się do kolejki, nikt nie wchodzi do gabinetu lekarskiego bez porozumienia z pozostałymi oczekującymi, a jeżeli dochodzi do takich sytuacji to kończą się zazwyczaj karczemną awanturą ze strony pozostałych oczekujących w kolejce i nie dlatego, że ktoś miał pierwszeństwo tylko dlatego, że nie potrafił uszanować innych oczekujących.
Podobnie dzieje się na drodze tylko zamiast awantury może dojść do potrącenia, dlatego tak ważna jest komunikacja, w tym konkretnym przypadku jest to nawiązanie kontaktu wzrokowego z kierującym pojazdem przed którym mamy pierwszeństwo. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że zostaliśmy zauważeni i że nasz przywilej jest uszanowany.
Zapewne pojawią się komentarze o kierujących, którzy stwarzają zagrożenie dla pieszych, o tym że są sprawcami większości wypadków drogowych z udziałem pieszych i tak to jest prawda.
Ale ten post dotyczy jedynie tego co jesteśmy w stanie zrobić jako piesi aby poprawić swoje bezpieczeństwo na drodze.
Do kierujących kierujemy osobne materiały profilaktyczne.
Policja Mazowsze
Polska Policja
Prawo Drogowe News
Radom Moto
WORD Radom

Sty 122022

Pytania egzaminacyjne na prawo jazdy znowu będą tajne…???

Pytania egzaminacyjne na prawo jazdy mają znów być tajne, bo jak są jawne, to zbyt łatwo jest zdać egzamin. Na pewno dzięki temu poziom szkolenia kierowców wrośnie.

Na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów pojawił się niepokojący projekt ustawy, który wprowadzi szereg zmian w procesie kształcenia i egzaminowania przyszłych kierowców. Zmiany są potrzebne, bo kursant po 30 godzinach za kółkiem nie ma wystarczającego doświadczenia, żeby bezproblemowo rozpocząć korzystanie z dróg. Ministerstwo wskazuje, że:

Wyniki przeprowadzanych kontroli wskazują, na niezadowalający poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce wpływa m.in. nie do końca skuteczny system szkolenia kierowców. Szkolenie i zdanie egzaminu nadal nie przyucza do bezpiecznego i sprawnego uczestnictwa w ruchu drogowym, a zwłaszcza radzenia sobie w trudnych sytuacjach na drogach (szczególnie szybkiego ruchu). Niedoświadczeni kierowcy stanowią zagrożenie nie tylko dla siebie, lecz także dla innych uczestników ruchu drogowego. Chociaż uzyskanie prawa jazdy w Polsce jest wciąż znacznie trudniejsze niż w pozostałych krajach UE, rygoryzm egzaminów nie przekłada się na zwiększenie bezpieczeństwa na naszych drogach. Młodzi kierowcy są w Polsce sprawcami co piątego wypadku drogowego.

Bardzo dobrze zdiagnozowane problemy, które dostrzega każdy z nas. Niektóre propozycje są sensowne — projekt zakłada możliwość szkolenia się pod okiem opiekuna prawnego, a ponadto postuluje wprowadzenie do szkoły podstawowej obowiązkowego przedmiotu o nazwie wychowanie komunikacyjne. Pozostałe propozycje dotyczą organizacji ośrodków egzaminacyjnych i uprawnień instruktorskich. Jednak wśród dobrych pomysłów znalazł się jeden kompletnie bez sensu — tym pomysłem jest utajnienie pytań egzaminacyjnych.

Pytania egzaminacyjne na prawo jazdy już kiedyś były tajne

Dopiero w 2015 roku w wyniku przegranego sporu o dostęp do informacji publicznej pytania stały się jawne. Wcześniej instytucje, które miały prawa autorskie do pytań miały możliwość sprzedawania ich do firm, które tworzyły płatne poradniki dla kursantów. Sam również kupiłem jakieś testy na prawo jazdy na płycie CD i nocami je rozwiązywałem. Dzięki temu wiem, że bezpiecznie jest założyć, że tramwaj ma zawsze pierwszeństwo, ale nie wiem, czy to wynika z przepisów. Po prostu na grafikach do zadań zawsze przejeżdżał pierwszy. Po wyroku sądowym, który nakazał upublicznienie pytań, są one udostępnione na rządowej stronie. Jest jednak pewien haczyk — wszystkie 3718 pytań jest dostępnych wraz z wariantami odpowiedzi, ale nie wskazano, która jest prawidłowa. W konsekwencji nadal popularne są gotowe rozwiązania, za które trzeba zapłacić. Obecnie pytania układane są przez komisję, która działa przy Ministerstwie Infrastruktury. Jej działanie jest owiane aurą skandalu, co opisał portal brd24.pl.

Utajnienie pytań ma według Ministerstwa podnieść poziom egzaminu

Argumentują to tym, że jawna baza pozwala na bezrefleksyjne wyuczenie się odpowiedzi. Z drugiej strony 3718 pytań jest liczbą absurdalną — nie sposób się tego nauczyć na pamięć. Dobrze, że ktoś chciał pochylić się nad bezsensowną pamięciówką, która króluje na wszystkich etapach nauki w Polsce. W jej wyniku nie rozumiemy przepisów, tylko uczymy się gotowych odpowiedzi. Być może nieznajomość pytań faktycznie wymusi na kursancie czytanie przepisów ze zrozumieniem.

Jest również inna, znacznie ciemniejsza strona utajnienia pytań — pieniądze. Jeżeli dostęp do bazy znów zostanie ograniczony, to nikt nie może wykluczyć tego, że znów wrócą firmy, które będą sprzedawać podręczniki do nauki, a w tych podręcznikach znajdzie się baza pytań. Ponadto obecnie dzięki jawnej bazie pytań można całkowicie zrezygnować z teoretycznej części kursu w szkołach nauki jazdy, zapisując się wyłącznie na część praktyczną, bo teorię poznaje się na własną rękę. Po utajnieniu pytań zapewne więcej kursantów wykupi zajęcia teoretyczne.

Nie podoba mi się utajnienie pytań. Uważam, że instytucje publiczne powinny działać w sposób maksymalnie przejrzysty i jawny dla obywatela. Poziom egzaminów lepiej podnieść poprzez poprawienie procesu szkolenia kierowcy, a nie poprzez ukrycie pytań.

Autoblog

Gru 72021

164 nowe pytania na egzaminie na prawo jazdy

Od 6 grudnia kandydaci na kierowców muszą znać odpowiedzi na nowe pytania egzaminacyjne. Dotyczą m.in. hulajnóg, pieszych i nowych limitów prędkości.

O zmianach bazie testów egzaminacyjnych poinformował portal prawodrogowe.pl. Nowe pytania obejmują zmiany przepisów Prawa o ruchu drogowym, obowiązujące od 20 maja i od 1 czerwca 2021 r. Obejmują następujące kwestie:

– status hulajnogi elektrycznej i urządzeń transportu osobistego;

– kategoria: urządzenia wspomagające ruch;

– dopuszczalna prędkość kierujących hulajnogami i możliwe miejsca poruszania się na hulajnodze;

– hulajnoga a karta rowerowa;

– pierwszeństwo pieszych wchodzących i znajdujących się na przejściu dla pieszych;

– prawa pieszego oczekującego przed przejściem;

– pieszy korzystający z telefonu i innych tym podobnych urządzeń;

– pierwszeństwo w rejonie torowisk;

– zmiana dopuszczalnych limitów prędkości jazdy;

– dopuszczalna prędkość w obszarze zabudowanym i pora dnia;

– bezpieczna odległość między pojazdami podczas przejazdu autostradą czy drogą ekspresową.

Paź 202021

Kurs kat. B w języku migowym!

Grupa IMAGE oficyna wydawnicza – od 1989 roku pracująca w branży książek, kodeksów, testów i wszelkich innych pomocy do nauki jazdy dla szkolenia kandydatów na kierowców i kierowców – przygotowała pierwszy, jedyny w Polsce program dla Osób Głuchych do szkolenia w kategorii B prawa jazdy.

Jest to pełen kurs kategorii B na prawo jazdy oparty na eWykładach kat. B [kliknij]. Obejmuje pełen zakres materiału wymagany od kandydatów na kierowców. Znajdują się tutaj zdjęcia, filmy, sytuacje drogowe. Wszystko wymigane przez Monikę Folwarczny – instruktorkę nauki jazdy, tłumacza biegłego języka migowego (PJM), prezes Fundacji PL – działającej na rzecz Głuchych i Polskiego Języka Migowego.

Produkt adresowany do Osób Głuchych, instruktorów i wykładowców w ośrodkach szkolenia kierowców. Metodycznie przygotowany do nauki, ale taż samodzielnego poznania i powtórzenia materiałów przed egzaminem.

 

Paź 12021

Od 01 czerwca 2021 roku zmieniło się :

Ujednolicenie dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia, zwiększenie zakresu ochrony pieszego w rejonie przejścia dla pieszych, obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierującego i pieszego oraz uregulowanie kwestii bezpiecznej odległości między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych przewiduje wchodząca w życie z dniem 1 czerwca br. ustawa wprowadzający rozwiązania mające na celu poprawę bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Maj 312021

Od 1 czerwca 2021r zmian prędkości !!!

Od 1 czerwca 2021r.
DOPUSZCZALNA PRĘDKOŚĆ NA OBSZARZE ZABUDOWANYM
pojazdu lub zespołu pojazdów przez CAŁĄ DOBĘ na obszarze zabudowanym wynosi 50 km/h!!!
1 czerwca 2021 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 25 lutego 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. poz. 463), która ujednolica dopuszczalną prędkość na obszarze zabudowanym.
Inspekcja Transportu Drogowego
Prawo Drogowe News
Ministerstwo Infrastruktury
Policja Polska

 

Sty 42021

Ważność prawa jazdy w czasie pandemii

*) ePD (ELEKTRONICZNE PRAWO DROGOWE). Zbiór aktów prawnych aktualizowany elektronicznie. Stan prawny na 3.1.2021 r. [kliknij] (fot. ePD)

Czy w pandemii prawo jazdy ma dłuższa ważność? To pytanie postawione Rzecznikowi Praw Obywatelskich. Telefonujący na infolinię urzędu informował, iż posiada prawo jazdy kat. B, którego ważność upłynęła 10. listopada 2020 r. Czy nadal jest ważne? Odpowiedź brzmi: TAK, zgodnie z regulacjami tzw. tarczy antykryzysowej, dokument jest ważny w czasie epidemii.

Otóż przedłużenie ważności dokumentów, uprawnień i wpisów związanych z kierowaniem pojazdami zostało uregulowane w ustawie z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (2020.568). W przywołanej sytuacji ma zastosowanie przepis art. 15zzzw, który został dodany do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (tekst pierwotny: 2020.374; tekst jednolity: 2020.1842 z poźn. zm.). RPO wyjaśnia: – W treści art. 15 zzzw przyjęto, że w przypadku, gdy ważność prawa jazdy czy też uprawnień do kierowania pojazdami upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ważność tych dokumentów, uprawnień i wpisu ulega przedłużeniu do dnia upływu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od tego, który z nich zostanie odwołany później. Dla kierowcy oznacza to, że jego terminowe prawo jazdy zachowuje ważność do czasu odwołania stanu epidemii. Jednakże zainteresowany musi pamiętać o limicie 60 dni na załatwienie formalności, w tym badań lekarskich oraz psychologicznych (o ile takie są wymagane) i wymianę dokumentu prawa jazdy na nowy blankiet.

Przywołajmy ustawowe brzmienie przepisu wg stanu prawnego na dzień dzisiejszy tj. 3.1.2021 r.*):

Art. 15zzzw.259) W przypadku gdy ważność:

1) prawa jazdy,

2) pozwolenia na kierowanie tramwajem,

3) zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne,

4) świadectwa kierowcy,

5) legitymacji instruktora nauki jazdy,

6) legitymacji egzaminatora,

7) zaświadczenia o wpisie do ewidencji instruktorów techniki jazdy (świadectwa instruktora techniki jazdy),

8) uprawnień do kierowania pojazdami,

9) wpisu w prawie jazdy kodu 95 potwierdzającego uzyskanie kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej albo ukończenie szkolenia okresowego

– upływa w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, ważność tych dokumentów, uprawnień i wpisu ulega przedłużeniu do dnia upływu 60 dni od dnia odwołania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w zależności od tego, który z nich zostanie odwołany później.261

Paź 152020

Aplikacja mObywatel zamiast prawa jazdy.

Minister cyfryzacji Marek Zagórski podpisał  dokument, dzięki któremu prawo jazdy będzie można zostawić w domu, poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji. Zmiany to efekt tzw. pakietu deregulacyjnego dla kierowców.

– Wcześniej już podjęliśmy decyzję, dzięki której Polacy nie muszą mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego samochodu oraz dokumentu potwierdzającego jego ubezpieczenie. Dzisiaj zrobiliśmy kolejny krok. Za trzy miesiące będziemy mogli zostawić prawo jazdy w domu albo skorzystać z aplikacji mObywatel, do czego zresztą bardzo zachęcam – powiedział minister cyfryzacji Marek Zagórski, cytowany w komunikacie.

Zmiany to efekt tzw. pakietu deregulacyjnego dla kierowców (nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym z 14 sierpnia 2020 r. Zgodnie z nowelizacją, osoby z polskim prawem jazdy nie będą miały obowiązku posiadania go przy sobie (dane kierowcy będą mogły być sprawdzane w centralnej ewidencji kierowców).

Rozwiązanie to ma wejść w życie trzy miesiące po opublikowaniu komunikatu ministra cyfryzacji w tej sprawie. Pakiet deregulacyjny dla kierowców to inicjatywa resortów cyfryzacji i infrastruktury.

„Przepisy stanowiące podstawę do wydania komunikatu ministra cyfryzacji weszły w życie dzisiaj. I dziś, czyli w pierwszym możliwie terminie, minister podpisał odpowiedni komunikat” – podał resort.

Dzięki temu dokładnie od 5 grudnia 2020 r. nie będzie już obowiązku zabierania ze sobą prawa jazdy.

Zagórski zaznaczył, że niebawem polscy kierowcy wszystkie niezbędne dokumenty samochodowe będą mogli mieć w telefonie, a dokładnie w aplikacji mObywatel. W aplikacji można znaleźć m.in. mPojazd, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu rejestracyjnego, polisy OC i karty pojazdu.

„Z tego rozwiązania mogą korzystać właściciele i współwłaściciele pojazdów. A więc wszyscy ci, którzy są zarejestrowani w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP) jako posiadacze samochodów, motorów, skuterów” – podkreślił Zagórski.

Usługa pokazuje informacje o obowiązkowym ubezpieczeniu OC pojazdu – w tym nazwę ubezpieczenia, serię i numer polisy, okres ubezpieczenia oraz jego wariant. Przypomina też o upływie terminu ważności posiadanego ubezpieczenia lub zbliżającego się przeglądu pojazdu – na 30 dni przed terminem jego wygaśnięcia OC.

W mPojeździe znajdą się także dane pojazdu: markę i model, rok produkcji, numer rejestracyjny, numer VIN, termin badania technicznego. Wraz z mPrawem Jazdy w mObywatelu pojawi się także możliwość sprawdzenia liczby punktów karnych.

„mObywatel to swoisty wirtualny portfel na dokumenty, do którego regularnie dokładamy nowe elementy. Poza mPojazdem jest już tam także m.in. mTożsamość, czyli odzwierciedlenie danych z dowodu osobistego. Można z niej korzystać wszędzie tam, gdzie nie ma wprost obowiązku do okazania dowodu osobistego lub paszportu, np. podczas kontroli biletów w pociągu lub przy odbiorze przesyłki poleconej na poczcie” – wyjaśnił Zagórski.

Aplikacja mObywatel jest bezpłatna. Aby ją uruchomić potrzebny jest profil zaufany.

Wrz 42020

Jazda bez prawa jazdy. Co za to grozi, jakie konsekwencje, jaki mandat

Zdobywanie uprawnień do prowadzenia motocykla niemal zawsze jest trudny i stresujący, nawet dla osób dobrze radzących sobie z teorią i jazdami. W tym roku dodatkowe zamieszanie wywołała pandemia, stąd wiele osób odpuszcza sobie zdobycia prawa jazdy i jeździ bez niego.

Jazda na motocyklu bez uprawnień nigdy nie należała do  dobrych pomysłów. Powiedzmy sobie  – ukończony kurs i zdobyte prawko dają jakiś obraz umiejętności, ale są tylko początkiem drogi do w pełni świadomej jazdy motocyklem. Jednak brak wiedzy, jak zachować się w danej sytuacji czy nawet ostatecznie mandat wcale nie jest głównym  problemem  jeśli zdecydujemy się na jazdę bez uprawnień.

Worek z kłopotami rozsypuje się, kiedy dochodzi do jakiegokolwiek zdarzenia drogowego. Przy niekorzystnym splocie okoliczności można wpaść w zadłużenie na setki tysięcy zł. Niech was nie zwiodą stosunkowo niskie kwoty mandatów – to zaledwie wstęp do koszmaru.

Motorowery i quady lekkie – jazda bez prawa jazdy, co grozi?

Motorowery i skutery klasy 50 to pojazdy, którymi bardzo często poruszają się osoby bez żadnych uprawnień. Nic dziwnego – przez wiele lat osoby dorosłe mogły je prowadzić na sam dowód osobisty. Ponadto jako tanie i łatwo dostępne jednoślady „młodzieżowe” są bardzo często wykorzystywane w pierwszych przygodach, na zasadzie „daj się przejechać”. 

Od 13 stycznia 2013 roku na motorowery i quady lekkie (do 350 kg masy, 5,4 KM mocy oraz prędkości max. 45 km/h) obowiązuje prawo jazdy kat. AM, które można zdobyć od 14 roku życia. Dotyczy to również osób dorosłych urodzonych po 12 stycznia 1995 roku. Osoby urodzone wcześniej na skutek zasady, że prawo nie działa wstecz, zachowały dożywotnie prawo prowadzenia tych pojazdów na dowód osobisty. To samo dotyczy posiadaczy kart motorowerowych wyrobionych przed 13 stycznia 2013. 

Za prowadzenie motoroweru lub czterokołowca lekkiego bez prawa jazdy AM, A1, A2, A lub B (od co najmniej 3 lat) grozi mandat w wysokości 200 zł. Jak już wspominaliśmy, wiele przypadków zatrzymań kierowców bez uprawnień dotyczy osób niepełnoletnich. Do gry może więc wejść nawet sąd rodzinny. Ukarany zostanie również właściciel pojazdu, który oddał go do użytku osobom bez prawa jazdy – grozi mu kara w wysokości 300 zł.

Prawo jazdy kategorii A1, A2 lub A – jazda bez prawa jazdy, co grozi?

W przypadku jednej z motocyklowych kategorii prawa jazdy sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Zacznijmy od przypadku prowadzenia motocykla bez posiadania jakichkolwiek uprawnień. Na mocy art. 94§1 Kodeksu Wykroczeń jest to karane mandatem w wysokości 500 zł. Posiadając prawo jazdy np. kat B czy A1 i prowadząc motocykl podlegający pod A2 czy A, zapłacicie 300 zł kary i naturalnie nie będziecie mogli kontynuować jazdy. 

Te kwoty dotyczą jednak standardowych kontroli policyjnych. Jeśli zdecydujecie się na ucieczkę (przestępstwo!) lub zrobicie to po raz kolejny (recydywa), sprawa trafi do sądu. Tam możecie otrzymać grzywnę w wysokości do 5 tysięcy zł oraz czasowy zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów. W skrajnych przypadkach spowodowania zagrożenia katastrofą w ruchu lądowym można nawet trafić do więzienia. 

Również w tym przypadku 300 zł może zapłacić osoba, która udostępniła swój pojazd kierowcy bez uprawnień. 

Utracone prawa jazdy

Czasowa utrata uprawnień jest znana wielu motocyklistom. Dotyczy to zarówno uzbierania odpowiedniego dorobku punktowego, jak też przekroczenia prędkości o 50+ w obszarze zabudowanym. Jeśli mając prawo jazdy zatrzymane na 3 miesiące zdecydujecie się jeździć, po kontroli policyjnej okres ten zostanie karnie przedłużony do 6 miesięcy. Po kolejnej wpadce wasze uprawnienia zostaną definitywnie zatrzymane. Jeśli dopuścicie się na drodze czynów nikczemnych, do gry wejdzie sąd. Od niego możecie otrzymać zakaz prowadzenia pojazdów, którego złamanie może oznaczać 5 lat odsiadki. 

Co z ubezpieczeniem?

Jeżdżąc  bez prawka obowiązuje zasada, że póki jest dobrze, to jest dobrze. Biorąc udział w wypadku, od razu wystawiacie się na celownik firm ubezpieczeniowych oraz, co gorsza, kancelarii odszkodowawczych. Powodując wypadek nie możecie wtedy liczyć na własne ubezpieczenie AC oraz NNW – nie zostaną zwrócone koszty naprawy pojazdu oraz leczenia. To jednak jeszcze nic. Możecie być niemal pewni, że zgłosi się do was ubezpieczyciel, który wypłacił odszkodowanie innym uczestnikom zdarzenia i zażąda zwrotu tych kwot. Najgorzej jednak, jeśli doprowadzimy do czyjejś śmierci lub trwałego uszczerbku na zdrowiu. W procesie z powództwa cywilnego mogą być zasądzone nawet milionowe odszkodowania.

Zatrzymali cię za brak prawka. Co z motocyklem?

Art. 130a, pkt. 1, podpunkt 6 Prawa o Ruchu Drogowym mówi:

„Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela w przypadku kierowania nim przez osobę nieposiadającą uprawnienia do kierowania pojazdami albo której zatrzymano prawo jazdy i nie ma możliwości zabezpieczenia pojazdu poprzez przekazanie go osobie znajdującej się w nim i posiadającej uprawnienie do kierowania tym pojazdem, chyba że otrzymała ona pokwitowanie, o którym mowa w art. 135 ust. 2.” 

Najkrócej mówiąc, jeśli w czasie zatrzymania nie towarzyszy wam ktoś, kto ma odpowiednie uprawnienia i może dalej pojechać motocyklem lub skuterem, pojazd trafi na lawetę i policyjny parking. Oczywiście wiadomo, kto za to zapłaci. 

12345678910›»

Szukaj

Archiwa

  • Marzec 2022 (2)
  • Styczeń 2022 (1)
  • Grudzień 2021 (1)
  • Październik 2021 (2)
  • Maj 2021 (1)
  • Styczeń 2021 (1)
  • Październik 2020 (1)
  • Wrzesień 2020 (1)
  • Czerwiec 2020 (1)
  • Luty 2020 (1)
  • Listopad 2019 (2)
  • Październik 2019 (1)
  • Wrzesień 2019 (2)
  • Lipiec 2019 (2)
  • Czerwiec 2019 (1)
  • Maj 2019 (1)
  • Kwiecień 2019 (2)
  • Marzec 2019 (2)
  • Styczeń 2019 (3)
  • Grudzień 2018 (1)
  • Listopad 2018 (2)
  • Październik 2018 (1)
  • Sierpień 2018 (1)
  • Lipiec 2018 (1)
  • Czerwiec 2018 (1)
  • Maj 2018 (1)
  • Kwiecień 2018 (1)
  • Marzec 2018 (4)
  • Luty 2018 (1)
  • Styczeń 2018 (2)
  • Grudzień 2017 (2)
  • Listopad 2017 (2)
  • Październik 2017 (2)
  • Wrzesień 2017 (1)
  • Lipiec 2017 (1)
  • Czerwiec 2017 (1)
  • Kwiecień 2017 (1)
  • Marzec 2017 (4)
  • Luty 2017 (3)
  • Listopad 2015 (1)
  • Październik 2015 (1)
  • Wrzesień 2015 (1)
  • Lipiec 2015 (2)
  • Maj 2015 (1)
  • Kwiecień 2015 (1)
  • Marzec 2015 (2)
  • Luty 2015 (1)
  • Styczeń 2015 (2)
  • Grudzień 2014 (1)
  • Czerwiec 2014 (1)
  • Grudzień 2013 (1)
  • Wrzesień 2013 (1)
  • Czerwiec 2013 (2)
  • Maj 2013 (1)
  • Kwiecień 2013 (1)
  • Marzec 2013 (2)
  • Styczeń 2013 (1)
  • Wrzesień 2012 (1)
  • Maj 2012 (1)
  • Wrzesień 2011 (1)
  • Sierpień 2011 (3)
  • Grudzień 2010 (2)

Kategorie

  • Artykuły
  • Kursy na Prawo Jazdy
  • Kursy specjalistyczne

Blogroll

  • Documentation
  • Plugins
  • Suggest Ideas
  • Support Forum
  • Themes
  • WordPress Blog
  • WordPress Planet

Popularne artykuły

Jeździsz bez prawka na motocykl? Możesz stracić także inne kategorie!

26 marca 2022

Pierwszeństwo pieszych.

19 marca 2022

Pytania egzaminacyjne na prawo jazdy znowu będą tajne…???

12 stycznia 2022

164 nowe pytania na egzaminie na prawo jazdy

7 grudnia 2021

Kurs kat. B w języku migowym!

20 października 2021

Certyfikaty

  • certyfikat_144927
  • certyfikat1
  • certyfikat2
  • certyfikat3
  • certyfikat4
  • certyfikat5
  • certyfikat6

Facebook

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

Copyright 2017 - OSK "Lewar" szkolenia kierowców Augustów

Na stronie OSK Lewar korzystamy z plików Cookies, w celu zapewnienia najwyższej jakości. Akceptuj Więcej informacji
Główna Poprzednia