Motorower to jednośladowy lub dwuśladowy pojazd, posiadający dwa, trzy lub cztery koła jezdne, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności do 50 cm³ lub silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
CHARAKTERYSTYKA
Polska nazwa motorower wskazuje, że pojazd ma cechy motocykla i roweru. Pierwotnie były to produkowane od początku XX wieku pojazdy oparte konstrukcyjnie na rowerach, często o wzmocnionej konstrukcji, z lekkim silnikiem benzynowym. Stosowano też silniki doczepne do rowerów. Od początku lat 30. pojawiły się także spełniające podobną rolę lekkiego i ekonomicznego środka transportu, lecz bardziej zaawansowane technicznie konstrukcje niewielkich uproszczonych motocykli, z silnikami o pojemności poniżej 100 cm³ (początkowo w Niemczech, jednym z pierwszych był Hercules Lilliput z 1930). W licznych państwach do prowadzenia takich motocykli nie wymagano prawa jazdy i kasku.
Nowe pokolenie motorowerów powstało w latach 50. XX wieku. Wtedy to od 1953 roku w Niemczech, a później na świecie zaczęto używać nazwy moped, określającej pojazd o zamiennym napędzie – motorowym lub pedałami. Pedały służyły do startu silnika oraz jako napęd pomocniczy (sam napęd tego typu nie był nowością, gdyż miały go także wczesne motocykle). Wyróżnikami mopedów stały się silniki o pojemności poniżej 50 cm³ i prędkość poniżej 40 km/h oraz obniżona rama, na wzór roweru damki, ułatwiająca jazdę w różnych ubraniach. Pomimo pojawienia się pod koniec lat 50. także nazwy mokick, oznaczającej z angielskiego motorower bez pedałów i z rozrusznikiem nożnym (kick-starter), nazwa moped zyskała większe rozpowszechnienie i używana jest na świecie także do określania ogółu motorowerów. Oprócz klasycznych mopedów z obniżoną ramą, produkowanych do dziś, istnieje cała gama rodzajów motorowerów, obejmujących m.in. pomniejszone wersje motocykli i małe skutery.
Według polskiej definicji z prawa o ruchu drogowym, motorower to każdy pojazd jednośladowy lub dwuśladowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm³, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h (na świecie produkowane są także konstrukcje o większej prędkości).
Współcześnie oprócz motorowerów tradycyjnych, zbliżonych konstrukcyjnie do motocykli lub rowerów budowane są także motorowery kabinowe, przypominające swoim wyglądem i cechami użytkowymi mikrosamochody.